GRENZEN DICHT ?

De maaltijd is nog lang niet op, hier nog wat mosterd voor d’r bij. Die vluchtelingen blijven nog wel even komen, dat houdt niet op tot de reden om te vluchten weg is. Die reden kan ‘echt’ zijn maar natuurlijk ook opportuun. Ook kunnen er nieuwe redenen komen* maar voor het gemak zijn het (= de vluchtelingen die nu massaal Europa binnen proberen te komen) oorlogs-ontvluchters. Uit Syrië, Eritrea, Somalië en andere minder fijne landen. Op de vlucht voor bommen, de kans om vermoord te worden, algehele ellende, …. Gewoon weg uit de shit daar!

Bootje_gelukszoekers

Dat zijn dan de zogenaamde ‘gelukszoekers’ volgens veel stemmers van een bepaalde partij (en de peroxideblonde partijleider). Ik denk niet dat er veel ongelukszoekers zijn nee, als ze dat zochten konden ze gewoon thuis blijven. Nee, deze mensen zijn de ellende ontvlucht. En dat ze ‘mooie kleren’ aanhebben, zoals ik in ingezonden brieven in de krant en op internet lees; ja, wat denk je dan!? Je ontvlucht je huis, laat alles wat je hebt achter. NATUURLIJK doe je dan je mooiste/duurste kleren aan. Wat zegt dat nou over de mate van welvaart van ze? En dat ze geen bagage bij zich hebben; nee, ze hebben 10.000 kilometer gelopen en gezwommen. ALS ze al iets bij zich hadden hebben ze dat vast onderweg ergens achter gelaten. Denk na!

Vroeger was ik een stuk rechtser dan nu. Tot ik een keer een gezin asielzoekers in de taxi (bijbaantje tijdens studie) had. De vader sprak redelijk Engels en vertelde dat ze Irak uit gevlucht waren. Zijn broer was al vermoord en Saddams regime had het nu op hem gemunt. Ze moesten naar de Constant Rebecque kazerne aan de Oirschotsedijk in Eindhoven, waar destijds een vrij groot opvangcentrum was. Ik zou iedereen zo’n gesprek willen aanraden. Probeer je eens voor te stellen hoe het is om Nederland te ontvluchten en naar een volkomen ander land (pak ‘m beet, de Filipijnen) te gaan. Doe je niet zomaar. Dan wil je echt weg uit de hel.

hel

Misschien ben je binnenkort wel in de gelegenheid voor zo’n gesprek want ik verwacht dat er de komende tijd veel bij zullen komen. En om maar meteen naar de kern te komen: Dat mag van mij! Kom maar hier schuilen, hier is geen oorlog en ellende. Ja, je moet soms een paar dagen wachten tot je bij de tandarts terecht kunt en de thuiszorg heeft niet alle tijd voor je en moet daarom heel snel je steunkousen aantrekken maar echt problemen, die hebben we hier niet. Ongemakken hooguit. Vervelende kwesties. Zaken die we liever anders zouden zien… ik heb ook liever een écht leuke baan. En liever …. Nouja je snapt het.

Terwijl ik dit schrijf is het geluid van het nieuws (woensdag 9 september 2015) maar net verstild, Juncker die zegt dat het ‘tijd voor actie’ is en dat alle Europese staten gezamenlijk moeten optreden om deze mensen op te vangen. Bla bla bla. Daar ben ik het allemaal wel mee eens maar heb onderhand wel genoeg van al dat gepraat en geöbserveer door iedereen. Tijd voor actie! Maar wat voor? Bommen op Syrië? NEE!

Ik denk dat we goed naar Duitsland moeten kijken. Daar staan ze klaar om de vluchtelingen eten aan te bieden en op andere manieren welkom te heten. Daar kun je van zeggen dat het een aanzuigende werking heeft maar als je het er niet helemaal mee eens bent kun je het ook ‘karma kopen’ noemen. Ikzelf heb die term ooit bedacht als ik iets goeds deed waar ik eigenlijk niet met heel mijn hart achter stond maar dat wel goodwill kweekte, bijvoorbeeld geld geven aan een collectant. Dat doen de Duitsers nu ook volgens mij. Bij de vluchtelingen ontstaat nu het beeld dat Duitsland een goed land is. Van Engeland bestaat dat beeld volgens mij ook, aangezien heel veel mensen/vluchtelingen met de trein onder het kanaal door dat eiland op willen. Maar goed, Duitsland dus. Over een paar jaar is de oorlog voorbij en denken vele honderdduizenden mensen terug aan waar ze toen goed opgevangen zijn (of familie, vrienden of iets dergelijks). Hongarije doet het tegenovergestelde; die pest ze weg.

Nederland_1

Ik vind dat we het goede voorbeeld moeten volgen: laat ze toe hier in Nederland. Maar wel onder voorwaarden, ik ben wel goed maar niet gek.

Bijvoorbeeld zoiets: Geef ze een tijdelijke Nederlandse identiteit die ze te allen tijde bij zich moeten hebben. Als ze dat niet hebben moeten ze terug. Als ze dat wel hebben, hebben ze recht op een slaapplaats en basisvoorzieningen (bed, bad en brood). Wanneer iemand iets strafbaars doet moet hij/zij zwaar gestraft worden. Net zoals te hard rijden bij werkzaamheden ook duurder is dan op een gewoon stuk weg, zo moeten asielzoekers zwaarder gestraft worden bij misdragingen dan ‘gewone mensen’. Ja, dat is discriminatie. Maar dat is mensen niet binnen laten ook. Of mensen verdelen over verschillende landen zonder dat ze zelf mogen zeggen waar ze heen willen.

Dus asielzoekers, kom maar hier schuilen zolang het daar oorlog is en als de oorlog afgelopen is moet je weer terug. En als je stout bent moet je meteen weg. Waarheen dat weet ik niet maar wel wegwezen hier. Illegaliteit ligt dan op de loer, dat snap ik maar je moet iets, het is geen speeltuin hier.

En nog even om het echt heel duidelijk te maken: NIET MILITAIR INGRIJPEN in Syrië. In ieder geval nog niet. Wat wil je doen? Bommen strooien? Denk je dat Assad zich daar iets van aantrekt? Of I.S.? Die zijn allemaal alleen maar uit op macht en het boeit ze echt niet als ze een beetje gedwarsboomd worden. Werkt alleen maar contraproductief; ze worden er nog bozer door. De oplossing daar zal van binnenuit moeten komen, en daar is veel tijd voor nodig.

Tijdens de tweede wereld oorlog moesten mensen in Arnhem en omstreken eind 1944 massaal de streek verlaten omdat de duitsers hun einde voelden naderen en ieder plekje nodig hadden om te verdedigen wat ze nog hadden. Deze mensen (100.000+) zijn allemaal opgevangen, en later weer terug gegaan. Kon toen wel. Was dat omdat het landgenoten waren? We zijn allemaal gewoon mensen hoor. Iedereen ademt, slaapt, groeit, eet, drinkt, houdt van elkaar en vooral van het leven. Onlangs is een bekende schrijver in een vlaag van verstandsverbijstering of enorme wanhoop uit het leven gestapt en daar worden dan complete avonden TV aan gewijd maar als er 5.000 mensen over de snelweg van Hongarije naar Oostenrijk lopen dan is dat ‘gewoon nieuws’. Maar hou de grenzen lekker dicht hoor ik sommigen roepen… triest.

vluchtelingen_nederland

Totdat het zo ver is hebben wij de menselijke plicht om de vluchtelingen een veilig -en tijdelijk- onderkomen te bieden. Ik wil er zelfs wel een in huis nemen, want wie A zegt moet ook B zeggen. Hoe dat precies vorm moet krijgen weet ik nog niet, misschien moeten ze overdag dan maar ‘zwerven’ en ’s avonds terug komen. Vergelijkbaar met hoe ik zelf met ons hockeyteam ooit aan een internationaal toernooi in Engeland deelnam en bij een gastgezin sliep, net als teamgenoten. Na het ontbijt kwamen we samen op het sportpark en ’s avonds gingen we allen naar ons gastgezin. Altijd nog beter dan aan hun lot overgelaten worden op een spoorbaan in Macedonië of een station in Budapest. We zijn toch beschaafd of niet dan? Moet je kijken: zo ga je toch niet met mensen om? Met moordenaars, dieven en verkrachters ja, maar niet met gewone mensen op de vlucht. Dan ben je zelf net zo’n onbeschaafde lompe idioot.

Grens_oostenrijk-hongarije

De organisatie warchild doet goede dingen, zeker in deze tijd. Ik kreeg een mailtje of ik ze wat extra wilde steunen. Ze kunnen momenteel wel wat extra geld gebruiken. Geef je ook wat? Klik hier.

* Water- en voedseltekorten, verminderen van leefbare ruimte (zeespiegelstijging) en andere oorzaken. Het grote vluchten is nog maar net begonnen….

Mensen die nu nog lopen te jengelen dat ze ‘onze huizen afpakken’ of andere k*tsmoesjes verzinnen waarom we ze niet gastvrij moeten ontvangen, lees hieronder maar eens. Waarschuwing: het komt op hetzelfde neer als wat ik hierboven schrijf maar dan anders.

http://www.mamsatwork.nl/home/2015/08/30/vluchtelingen-of-gelukszoekers/

http://www.sikkom.nl/was-ik-maar-een-vluchteling/

En bedenk voor de grap eens wat jij voor kleren aan zou doen en welke spullen je mee zou nemen als je voor onbepaalde tijd het land (of zelfs: europa) gaat verlaten. Nou? Wat doe je aan? Wat neem je mee? Je mag maar één keer kiezen…

Grenzen open!!!

4 thoughts on “GRENZEN DICHT ?

  1. Frans Nederpelt September 26, 2015 / 6:42 am

    Hoe denk je over de keuze van bepaalde landen waar ze naar toe willen?

    Like

    • Frits Fritsen December 7, 2015 / 2:00 pm

      Ik denk dat die mensen vooral WEG willen waar ze zijn. Het is niet zoals wij een vakantie plannen ofzo; willen we een zwembad of een locatie aan het strand? Willen we met het vliegtuig of met de auto? Die mensen ontvluchten hun situatie, meer niet.

      Like

      • Frans Nederpelt December 8, 2015 / 8:00 am

        Als je moet vluchten dan liefst naar een goede redelijk stabiele omgeving, dit hoeft geen “rijk” land te zijn. Het lijkt me wel dat je kort in de buurt van je oorspronkelijke leefomgeving minder extra problemen ervaar bij het wederom opstarten van je dagelijks leven. Het vluchten naar een ver vreemd land met een andere taal, gewoontes en klimaat brengt volgens mij extra geestelijke
        druk stress en paria gevoelens met zich mee. Of je bedoeling kan zijn om hier aan te appelleren om zo op het gemoed van de omgeving te werken.

        Like

      • Frans Nederpelt December 10, 2015 / 8:08 am

        Mee eens, maar hoe denk je over de vlucht afstand. De kans op stress en spanning bij het opbouwen van een nieuw bestaan is in een bekende regio is volgens mij aanzienlijk kleiner dan in een land ver weg met een totaal andere cultuur en gebruiken.

        Like

Leave a comment